Workshops


Keuze workshopronde 1 (11:15 - 12:15)

Workshop

Spreker      

1. Kan een mediatheek ook wat betekenen voor OOP-ers?


In een professionele mediatheek zijn uiteraard veel aantrekkelijke en aansprekende boeken aanwezig voor de leerlingen. Want leesbevordering draagt bij aan betere leesprestaties, die op hun beurt leiden tot betere leerprestaties. Natuurlijk spelen boeken nog steeds een grote rol in een mediatheek. Maar een professionele mediatheek richt zich in toenemende mate ook op het aanbieden van digitale informatie. Niet alleen voor de leerlingen, maar voor iedereen binnen een schoolgebouw.

  

In deze workshop wordt getoond wat de mogelijkheden zijn via de site van Winkler Prins en Aura Online. Daar breidt de mediatheek zich namelijk steeds meer uit, onder andere via weblinks. Maar het is vooral ook de bedoeling om ervaringen en tips uit te wisselen.

Tineke Veenstra, mediathecaris op Winkler Prins Veendam. Zij is bezig om de mediatheek professioneler te maken. Dit door ook veel digitale informatie aan te bieden voor iedereen binnen de school. Zij heeft een achtergrond als docent en archivist. 

2. Inspiratiesessie Digitaal Aanmelden nieuwe leerlingen

Winkler Prins heeft het aanmelden van de basisschoolleerlingen efficiënter gemaakt door te werken met digitale aanmeldingsformulieren in combinatie met Magister.


In deze workshop vertellen wij hoe het tot stand is gekomen en delen wij onze ervaringen. Tevens geven we een demonstratie van het werkproces.


Ben je nieuwsgierig hoe je sneller en praktisch nieuwe leerlingen kunt aanmelden in Magister dan ben je van harte welkom!


 John Bultena is applicatiebeheerder bij Winkler Prins. 


3. ABP = VOL                      

Door middel van enkele quizvragen worden jullie meegenomen in de wereld van het pensioen. Hierbij worden aandachtspunten en handvatten aangereikt waarmee zowel de oudere als de jongere ervaren dat zij zelf aan het roer staan van hun pensioen. Tevens zullen enkele voorbeelden uit Mijn ABP gegeven worden. 



Marco Alberts is relatiemanager binnen ABP en neemt jullie mee in de wereld van het pensioen. 


4. #goedbezig: privacy spoedcursus. Wat kan ik zelf doen? = VOL

Denk jij ook: Hoe sterk moet mijn wachtwoord nou echt zijn, wat kan een hacker met mijn informatie en kan ik wel veilig bankieren op mijn mobiel? In een uur is je kennis up-to-date en neem je praktische tips mee voor thuis en op het werk.


Hugo Majoor is awareness specialist bij Surity. 

 5. Impact van samenwerken op fiscale zaken

Hoe tackel ik fiscale problemen bij “kleine” en “grote” samenwerkingen?

+ Fiscale actualiteiten Prinsjesdag 2019 (Loonheffingen, WKR en BTW)

 

We zullen het hebben over fiscale problemen bij samenwerkingen van elk niveau. Hierbij kun je onder andere denken aan “gezamenlijk” personeel, gezamenlijk aanbieden van opleidingen, gezamenlijke onderwijsprojecten, Shared Service Center en fusie.


Fiscale actualiteiten naar aanleiding van Prinsjesdag 2019 zullen ook worden besproken.




Roelof Consten is loonheffingenspecialist. Hij adviseert onderwijsinstellingen onder andere over de WKR, regeling inzake vervroegde uittreding (sociaal plan, generatiepact, ontslag), inleen personeel en toepassing cafetariaregeling. 


Wichard Drent is btw-specialist. Hij adviseert over allerhande btw-onderwerpen, zoals samenwerkingen (fusie, gezamenlijke opleiding, gezamenlijke staf), in- en uitleen personeel (delen personeel, vervangingspools) nieuwbouw/verbouwingen, zonnepanelen en pro rata aftrek. 


Keuze workshopronde 2 (14:00 - 15:00)

1. Contact maken en gesprekken voeren; pedagogische aspecten van de conciërge = VOL

In deze workshop gaan we met behulp van een actrice na waar onze kracht en valkuilen liggen. Hoe maak ik contact met een leerling, ouder of collega. Hoe voer ik een gesprek waarbij ik het contact niet verlies.

 

Kernwoorden zijn: Verbale en non verbale communicatie, omgaan met agressie, de eerste indruk, LSD (luisteren, samenvatten en doorvragen) en Fight, flight, freeze.

 

Theorie en praktijk gaan hand in hand in deze workshop. Aan de hand van (evt. ingebrachte) casuïstiek gaan we samen aan de slag. Actieve deelname (rollenspel) wordt zeer op prijs gesteld. 

Peter Pentinga is Docent Iwo, trainer Rots&Water, video interactie begeleider/supervisor en vertrouwenspersoon binnen Winkler Prins. Hij heeft tijdens deze workshop begeleiding van een actrice. 

2. Het Shared Service Center ook uw toekomst?

Staat u voor de uitdaging om een Shared Service Center op te richten of door te ontwikkelen? Kom dan naar deze workshop!

De Rijksuniversiteit Groningen heeft vier jaar geleden een Financieel Shared Service Center opgericht.


Na de opstartfase ontwikkeld het Center zich inmiddels breder en innovatief door. Vanuit deze ervaring worden o.a. de do's en don'ts met u gedeeld met volop ruimte voor vragen en discussie.


Sander van der Tol, Director Financial Shared Service Center, neemt je mee in zijn kennis en ervaring bij de opstart van een SSC.  

3. DISC-workshop = VOL

Iedereen is uniek. We hebben allemaal onze eigen persoonlijke stijl. Sommige mensen zijn heel feitelijk en rationeel. Anderen koersen op hun gevoel. De een is grondig en nauwgezet, een ander juist niet.

 

Je voorkeursstijl bepaalt wat je energie geeft en wat je energie kost. Door deze overeenkomsten en verschillen tussen mensen merk je dat je met de een makkelijker samenwerkt dan met de ander. Wil jij begrijpen wat jou energie geeft of kost?  En wat jouw eigen persoonlijke stijl is? Doe dan mee aan de DISC-workshop.


Hiltje Hof en Jos Buis van Bureau Noorderlingen. 



4. Projectmanagement

Ook in de ondersteuning bij het onderwijs zijn er veel projecten te managen, grote en kleine projecten van aanschaf van nieuwe ERP software tot het vernieuwen van een lokaal. Of denk aan het organiseren van een interne verhuizing of het renoveren van de toiletten. Kortom een project waarbij het erg belangrijk is dat een bepaalde scope, budget en tijdspad wordt bewaakt.


Hoe kun je projectmatig werken en betrek je hierbij ook je collega’s? In deze workshop geven we je tips voor effectief projectmanagement voor jouw onderwijsinstelling!



De workshop zal gegeven worden door Esther Bijl, business consultant bij Gjald. 


5. “Wat je altijd al wilde vragen!” aan de accountant

Je hoort het steeds vaker: “Dit is nooit door de vorige accountant gevraagd! Waarom moeten we dit nu ineens wel doen?  Je bent van harte welkom om tijdens een interactieve sessie je vragen te stellen.


 

Veel van deze vragen horen we steeds vaker in de diverse netwerken. Het lijkt erop dat de accountants steeds strenger worden in het controleren, maar is dat ook zo, en waarom? Stel jouw prangende vragen, neem deel aan een interactieve sessie over de jaarrekeningcontrole bij een school en ga met hem de discussie aan. Als accountant controleert hij meerdere VO-scholen en weet van de hoed en de rand. Ook ben je van harte welkom wanneer je in je dagelijks werk niet (direct) te maken hebt met de accountant, maar wel benieuwd bent wat deze nu eigenlijk doet.

De workshop wordt gegeven door Jan Oosterhuis RA, Manager bij Flynth Audit. 


Aansluitend aan deze sessie zal de livestream starten met betrekking tot de verantwoording Sterk Techniek Onderwijs. Meer informatie is hier te vinden. 


Met uitzondering van DISC-workshop zijn voor de overige workshops per workshop maximaal 30 plaatsen beschikbaar. Bij het inschrijfformulier kun je je voorkeur aangeven. Indien een workshop vol zit, nemen wij contact met je op voor een andere optie.